mandag 20. mai 2013

Ut i det fri!

Etter en kjedelig vinter inne i familiens kjellerstueakvarie, har våre åtte karper/gullfisker fått friheten tilbake! O'lykke! Nå svømmer de lykkelig rundt i den lille hagedammen!
Denne fordypningen i fjellet har vært en plage. Eller et gjørmehull, hvor ingenting vil gro! Etter mye undring om hva den kunne brukes til, gikk min mann med på å mure en kant slik at fordypningen kunne bli en liten dam. Jeg hadde da prøvd å fylle den med sten og sand, for å og lage et bed. Men, det ble bare søl. Det rett og slett regner for mye her! Dammen er for grunn til at fiskene kan bo der om vinteren. Så da må de inn. Men, nå svømmer de der igjen. Koselig!






mandag 13. mai 2013

Herligetens åpenbaring!

Tja, å virkelig nyte herligetene gjør man vel ikke før man ser hvilke godsaker som ligger i den grønne boksen av en styggedom. Ja, for vakker kan man vel ikke kalle den - kompostbingen. Tanken på at dette faktisk må graves ut, legges i et trillebår, trilles til angitt sted, tømmes og spres utover gjør ikke saken bedre. Men, hjelpe meg og mange epler vi fikk i fjor! Så en ting kan en si. Sakene funker! Det er vel det viktigste, så får vi håpe at venner og familie bærer over med meg til lukta sakte men sikkert har dunstet vekk. Såpe og vann hjelper ikke her, kun tidens tann;-) Ønsk meg lykke til!


Hagens forlystelser

Å virkelig nyte hagen, det gjør du først når du kan trekke inn de svimlende lukter av råkomposten! Trenger jeg egentlig kommentere mer?


mandag 3. september 2012

Spa og fjelltur i omvendt rekkefølge!

Legg merke til den lille skyggen av en hytte. Den ligger på enten 1843 eller 1848 moh, på wikipedida står begge tall oppført. Det er egentlig ikke hovedpoenget, for det er at det er langt! Foten er bedre og det er fem måneder siden ankelbruddet. Hva er vel mer passended enn å gå en tur på Skåla? Det viser seg at det meste er mer passend enn å gå opp og ned Skåla. Men, det vet man ikke for man har forsøkt. Lang historie kort er at en venninne fikk turen i 40-årsgave. Det inkluderte natt på Alexandra spahotell i Loen. Seks damer var vi og vi ble ganske raskt spredt tynt utover. Det vil si at vi ikke endte opp i samlet flokk. Noen var sprekere enn andre. Jeg havnet i midt-i-mellom-gruppa ... alene! Litt kjedelig kanskje, men ikke hadde jeg sjans på ta første pulja igjen. Og, ventet jeg på siste pulje, tok kulda meg. På toppen måte jeg første pulje
igjen, men å følge dem på vei nedover var en umulig oppgave med en stiv ankel som måtte avlastes hele veien. Det tok meg en time lenger å gå ned enn opp! Fire timer opp og fem timer ned. Siste halvdel ned tok siste pulje meg igjen. Det er den verste turen jeg noen gang har vært på. Helt j.....!!! Aldri mer! Fjellet er vakkert, men spa er bedre, også uten en tur #%$& NED! fra Skåla.

søndag 26. august 2012

Hjemmelaget smør!

Det ble faktisk en veldig fin gulfarge på smøret, om jeg skal si det selv!


Smørkrise!

Hva gjør man når det er søndag og man trenger smør til hasselbackpotetene? Ikke noe problem når man har tre uåpnete putter med fløte. Ha i litt salt og pisk til det er smør. La mølja renne av seg i et kjøkkenhåndkle og visp så er middagen reddet!


Søndagsmiddag

Dette blir bra! Og det er enkelt. Det er vel det viktigste? Kylling med rosmarinkvister stukket under skinnet. Kyllingen gnidd inn med olivenolje, honning, salt og pepper. Legg mange hvitløkfedd i en form med kyllingen. Stekes på 180 grader i 90 minutten. Altså god tid til å lese en bok og ta seg en kopp kaffe.