søndag 17. juni 2012

Bursdagsfeiring og ostekake

Dette blir et kort innlegg, og er egentlig for å ha et sted å ta vare på en kakeoppskrift. Kaken ble laget på bakgrunn av hva jeg hadde i skapet er selvfølgelig glutenfri og ble en suksess:-)

Glutenfri ostkake
Bunn:
150g havre, knust
75g sukker
1 egg

Fyll:
150g sukker
4 egg
2pk Philadelphia ost (à 250i)
1bks creme fraich
2ts vaniljesukker

Knus havren feks med en stavmikser og bland i egg, sukker og smør. Helles i en springform og trykkes sammen til en bunn. Stekes 10 minutter på 200C.

Skill eggeplumme og eggehvitte. Miks 17g sukker og eggehvitte stivt. Miks 75g sukker og eggeplumme til eggedosis i en annen bolle. Ha ost og creme fraich i eggedosisen. Rør så forsiktig inn den stivpiskete eggehvitten. Hell i springformen på toppen av den stekte kakebunnen.

Stek i ca 50 minutter til kakefyllet er gjennomstekt.

Server med rømme og feks hjemmelaget rabarbrasyltetøy.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar